پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 اسفند 1396 - 13:41
بازنگاهی به جنایت دو ساله آل‌سعود:

سلاح آمریکایی و خون کودکان یمنی

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده آمریکا سال گذشته بیش از 650 میلیون دلار اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته است.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 377

پایگاه رهنما:

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده آمریکا سال گذشته بیش از 650 میلیون دلار اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته است.

نکته قابل توجه در این بین آن است که این دو کشور درگیر یک جنگ نابرابر علیه مردم یمن شده‌اند که به یک فاجعه انسانی در این کشور منجر شده است. طبق گزارش‌های منابع مطلع در واشنگتن، این سلاح‌ها از طریق برنامه فروش مستقیم تجاری وزارت خارجه آمریکا در اختیار عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار گرفته است. گفتنی است، وقتی تسلیحات نظامی از طریق برنامه فروش مستقیم وزارت خارجه آمریکا فروخته می‌شود این اجازه را به سازندگان آمریکایی سلاح می‌دهد که به طور مستقیم با مشتریان خارجی خود ارتباط برقرار کنند و محموله مورد نظر را در اختیار آنها قرار دهند. پیمانکاران سلاح ایالات متحده، تسلیحاتی به ارزش610 میلیون دلار شامل بمب‌های دقیق و مهمات هدایت‌شونده و تسلیحات کوچک به سعودی‌ها و 6/48 میلیون دلار سلاح دیگر شامل تفنگ‌های اتوماتیک M-4 و M-16 و دیگر قطعات یدکی به امارات فروخته‌اند.

در این باره باید گفت؛ جزئیات دقیق فروش مستقیم سلاح‌های تجاری ایالات متحده طبق قانون در اختیار کنگره قرار می‌گیرد؛ اما تنها بخش کوچکی از آنها به اطلاع عموم و رسانه‌ها می‌رسد. بر اساس این برنامه، امارات متحده عربی حدود 60 میلیون دلار برای خرید اسلحه‌های کوچک در سال 2016 هزینه کرد؛ در حالی که سهم عربستان سعودی از این محموله حدود 11 میلیون دلار بوده است. به عقیده کارشناسان، این قراردادها نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که ایالات متحده نه‌ تنها برای متوقف شدن کشتار مردم یمن کاری انجام نمی‌دهد؛ بلکه با فروش سلاح به دشمنان یمن، آنها را در کشتار مردم بی‌گناه یاری می‌کنند.

به گفته «دیوید دس روخس» یکی از مقامات پیشین وزارت دفاع و کاخ سفید این اقدام آمریکا نشان‌دهنده سرعت بالای امدادرسانی نظامی به نیروهای مسلح امارات متحده عربی است؛ چرا که اگر به گذشته نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم امارات قرارداد اصلی خرید سلاح خود را با آمریکا در سال 2000 بسته بود و قرارداد جدید نشان‌دهنده نیاز آنها به تقویت مجدد نیروهای نظامی این کشور است. با توجه به اینکه امارات متحده در حال حاضر جز نبرد با مردم یمن درگیر هیچ جنگ دیگری نیست، مشخصاً قرار‌داد جدید با هدف تقویت نظامی این کشور از سوی آمریکا امضا شده است. این سلاح‌ها قرار است برای تجهیز بیش از چهار هزار سرباز اماراتی استفاده شود. همچنین ایالات متحده تأمین بخش قابل‌توجهی از مهمات هدایت شده را برای تقویت جنگ هوایی عربستان در یمن برعهده گرفته است. در واقع تحویل چهار هزار مهمات موشکی که می‌تواند به صورت هوشمند هدایت شوند در راستای تقویت توان جنگ هوایی عربستان صورت پذیرفته است. سال پیش نیز شرکت‌های آمریکایی هزار جعبه بمب هوشمند به امارات متحده عربی تحویل دادند. این در حالی است که میزان و انواع تسلیحاتی که در میانه میدان جنگ بر سر مردم یمن رها می‌شود، غیر‌قابل پیش‌بینی است. در سال 2015 «واشنگتن پست» گزارش داد که پنتاگون نمی‌توانست قرارداد تسلیحاتی به ارزش بیش از 500 میلیون دلار را برای تقویت هواداران «منصور هادی» و کمک به بازگرداندن قدرت به او تأیید کند.

در عین حال، فرماندهی مرکزی ایالات متحده حملات هوایی خود را در یمن نسبت به سال گذشته تا چهار برابر افزایش داده است. این حملات که تعداد آنها 120 مورد در سال 2016 و به طور عمده برای هدف قرار دادن القاعده در شبه‌جزیره عربستان بوده، در سال اخیر تا چهار برابر افزایش داشته است. این در حالی است که ناظران بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری حملات علیه غیر نظامیان با تسلیحات مدرن را محکوم کرده‌اند. در میان بحران انسانی که در کشور یمن در حال رخ‌ دادن است، دولت ترامپ خواستار در اختیار گذاشتن کمک‌های آموزشی برای کاستن تلفات غیر‌انسانی حملات سعودی‌ها در یمن شده است.

سیاست «یکی به میخ یکی به نعل» ایالات متحده به این شیوه دنبال می‌شود که از سویی قراردادهای میلیونی با عاملان کشتار و جنایات انسانی امضا می‌کند و از سوی دیگر این کشور با رسانه‌ای کردن فشارها به ریاض در رابطه با اجازه دادن به ارسال کمک‌های بشر‌دوستانه در‌صدد توجیه اقدامات خود است. این در حالی است که تمامی بنادر، فرودگاه‌ها و سامانه حمل‌ونقل زمینی در یمن از ماه نوامبر بسته شده است و مردم با گرسنگی و بحران دارو و امکانات اولیه بهداشتی و زندگی مواجه هستند. طبق گزارش سازمان ملل که در ماه ژانویه منتشر شده، 10 حمله هوایی در این ماه از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن رخ داده که به مرگ 157 نفر و زخمی ‌شدن 135 نفر دیگر منجر شده است.

جعفر داستانگو پرور

ارسال نظرات